Leksjon M م

Kopioriginal M م

Kombiner konsonanten med vokaler!

Plasser vokalene før og etter konsonanten.

مو می ما اوم ایم آم مُ مِ مَ م

Lag ord og setning/-er!

Bruk bare de konsonantene elevene allerede har lært (rød farge), sammen med de seks vokalene, for å lage ord og setning/-er. Ikke bruk andre konsonanter. Spør elevene!

اُ اِ اَ او ای آ
ز ت ک س م ر ن د ب ا
چ خ ج پ ی گ ل و ه ش
ظ ض ع ص ح ذ غ ق ژ ف
ث ط

Dari blankt tastatur

Hvor ligger dari M på tastaturet?

Hvilken norsk bokstav eller tegn er det på samme tast?
Må du bruke shift-tasten samtidig?
Husk også dari tegn som punktum, komma, spørsmålstegn og utropstegn på tastaturet.

Auditiv trening/uttale

Vi kniper leppene sammen når vi sier M.

Snakk sammen

  • Spør elevene om de vet om bilmerker som begynner på M.
    (Mercedes, Morris Mini, Mazda, Mitsubishi …)
  • Mange barn er opptatt av dyr. Elevene kan fortelle om et dyr de har eller kjenner. Bruk gjerne fortellerstol.

Oppgavetips

  1. Hver elev får et A4-ark med M på midten.
    Rundt M-en limer eller tegner elevene ting med M i.
  2. Elevene tegner hver sin bil, som skal ha påtegnet et bilmerke med M i, ekte eller fantasinavn. Alle bilene limes på en «vei» av gråpapir som kan henges på veggen.

Synge/lese i kor

Lille kattepus, hvor har du vært?
Pus: Jeg har vært hos mammaen min.
Lille kattepus, hva gjorde du der?
Pus: Jeg tok melk hos mammaen min.
Lille kattepus, hva fikk du da?
Pus: Jeg fikk ris på halen min.
Lille kattepus, hva sa du da?
Pus: MJAU, MJAU, halen min!

Login