Vær og klær – side 104–107

Kopioriginal چه لباسى پوشيده ای؟

Kopioriginal خورشيد و باد

Fire årstider / Hvordan blir været? 104–105 Klær etter vær 106–107

Vær er et yndet samtaleemne og har opptatt folk til alle tider. Det finnes mange værtegn og folkelige værvarsler, spesielt viktig var dette i den gamle bonde- og fiskekulturen, der været var avgjørende for avling og fangst. I dag tenker vi mest på om det er kaldt eller varmt, vind eller regn, sol eller overskyet. Vi snakker om ekstremvær, godvær, regnvær, snøvær.

I dette kapitlet snakker vi om begrepene, ikke hvordan de oppstår i naturen. Vi skal også snakke om noe annet som opptar mange, nemlig klær.

Noen gamle værtegn

  1. Når månen står høyt på himmelen, blir det kaldt; står den lavt, blir det mildvær.
  2. Rød kveldssol spår klar morgen.
  3. Når kråka skriker, blir det ruskevær.

Sagt om vær og katter

  1. Står katten på to bein og klorer i stolene, blir det storm.
  2. Spiser katten gress, blir det regn.

Sagt om vær og klær

  1. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.
  2. Klær skaper folk.

Bakgrunnsstoff

I en tid og et land der de fleste kan kjøpe alt, kan det være nyttig å reflektere over klærnes egentlige funksjon. Skapene er ofte overfylt med ting vi ikke trenger. Siste mote og riktig merke er viktig for mange – og det er et faktum at mange barn lærer dette hjemme. Ved å snakke om betydningen av riktige klær i forskjellig klima og situasjoner vil vi få fokus litt vekk fra merkehysteri og motepress. Likevel skal vi ikke se bort fra at barn i klassen kan føle seg flaue over ikke å ha det nyeste og dyreste. Mobbing forekommer heller ikke sjelden rundt slike ting. Derfor trenger barn å bli bevisstgjort med hensyn til klær, både når det gjelder merkepress, kvalitet og hva man egentlig trenger. De bør høre om utnyttelsen av barn i produksjonen av klær andre steder i verden – klær som kjøpes billig i våre butikker. De kan også høre om hvordan klær og sko ble framstilt i gamle dager, da det ikke var en selvfølge å ha sko på beina eller mer enn det man gikk og sto i.

Snakk sammen

Om vær

  • Hva slags vær liker dere best? Hvorfor det?
  • Hva tenker elevene på når de hører ordet snø?
    Skriv ordet snø på tavla, og noter elevenes innspill.

Om klær

  • Hvordan kledde folk seg i steinalderen?
  • Når begynte folk å veve stoff og lage garn?
  • Hvordan laget man klær for 250 år siden?
  • Hvem laget klærne for 250 år siden?
  • Hva slags klær hadde barn for 250 år siden?
  • Har barn i dag noen klesplagg som barn for 250 år siden ikke hadde?
  • Hva er forskjellen på ull og bomull?
  • Hvem lager mange av klærne våre i dag – og hvor?

Oppgavetips

  1. Elevene tenker at de er snøfnugg.
    Hva ser de når de daler ned mot jorda?
    Hva har de lyst til å falle ned på – og hva vil de unngå?
  2. Gå ut en dag det er skyet og se på skyene.
    Hva ser skyene ut som?
    Skriv et dikt eller en fortelling.
  3. Se på termometeret.
    Hvor mange grader er det klokka 8?
    Hvor mange grader er det klokka 18? Skriv svarene i boka di!
  4. Hvis det er snø ute, kan elevene
    • gå på ski eller skøyter (krever utstyr)
    • lage snøball-lykt, snøborg, snømann, «engel»
      (Krever gode klær og kan ikke gjøres impulsivt)
  5. Se på bilder av ull som blir kardet, spunnet og vevd.
    Aller best hvis man har saueull og kan vise hvordan det blir til garn.
  6. Klipp ut annonser for barneklær.
    • Prøv å finne ting i forskjellig prisklasse som er tilnærmet like.
    Diskusjon: Hva betyr mest, klesmerket eller funksjonen?
  7. Lag en liste over hva slags klær barn i vår del av verden har i dag.
    Sett kryss over de tingene barn for 250 år siden ikke hadde.

Synge og leke

♫ Bæ, bæ lille lam
♫ Sol ute, sol inne

Lesetips

Astrid Lindgren og Ilon Wikland: Se, Marikken, det snør!
Thorbjørn Egner: Folk og røvere i Kardemomme by. Aktuelt kapittel: Om Tobias i tårnet
Elsa Beskow: Pers nye klær
Anne-Cath Vestly: Ole Aleksander får skjorte

Login