Kopioriginal چه لباسى پوشيده ای؟
Kopioriginal خورشيد و باد
Fire årstider / Hvordan blir været? |
104–105 |
Klær etter vær |
106–107 |
Vær er et yndet samtaleemne og har opptatt folk til alle tider. Det finnes mange værtegn og folkelige værvarsler, spesielt viktig var dette i den gamle bonde- og fiskekulturen, der været var avgjørende for avling og fangst. I dag tenker vi mest på om det er kaldt eller varmt, vind eller regn, sol eller overskyet. Vi snakker om ekstremvær, godvær, regnvær, snøvær.
I dette kapitlet snakker vi om begrepene, ikke hvordan de oppstår i naturen. Vi skal også snakke om noe annet som opptar mange, nemlig klær.
Noen gamle værtegn
- Når månen står høyt på himmelen, blir det kaldt; står den lavt, blir det mildvær.
- Rød kveldssol spår klar morgen.
- Når kråka skriker, blir det ruskevær.
Sagt om vær og katter
- Står katten på to bein og klorer i stolene, blir det storm.
- Spiser katten gress, blir det regn.
Sagt om vær og klær
- Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.
- Klær skaper folk.
Bakgrunnsstoff
I en tid og et land der de fleste kan kjøpe alt, kan det være nyttig å reflektere over klærnes egentlige funksjon. Skapene er ofte overfylt med ting vi ikke trenger. Siste mote og riktig merke er viktig for mange – og det er et faktum at mange barn lærer dette hjemme. Ved å snakke om betydningen av riktige klær i forskjellig klima og situasjoner vil vi få fokus litt vekk fra merkehysteri og motepress. Likevel skal vi ikke se bort fra at barn i klassen kan føle seg flaue over ikke å ha det nyeste og dyreste. Mobbing forekommer heller ikke sjelden rundt slike ting. Derfor trenger barn å bli bevisstgjort med hensyn til klær, både når det gjelder merkepress, kvalitet og hva man egentlig trenger. De bør høre om utnyttelsen av barn i produksjonen av klær andre steder i verden – klær som kjøpes billig i våre butikker. De kan også høre om hvordan klær og sko ble framstilt i gamle dager, da det ikke var en selvfølge å ha sko på beina eller mer enn det man gikk og sto i.
Snakk sammen
Om vær
- Hva slags vær liker dere best? Hvorfor det?
- Hva tenker elevene på når de hører ordet snø?
Skriv ordet snø på tavla, og noter elevenes innspill.
Om klær
- Hvordan kledde folk seg i steinalderen?
- Når begynte folk å veve stoff og lage garn?
- Hvordan laget man klær for 250 år siden?
- Hvem laget klærne for 250 år siden?
- Hva slags klær hadde barn for 250 år siden?
- Har barn i dag noen klesplagg som barn for 250 år siden ikke hadde?
- Hva er forskjellen på ull og bomull?
- Hvem lager mange av klærne våre i dag – og hvor?
Oppgavetips
- Elevene tenker at de er snøfnugg.
Hva ser de når de daler ned mot jorda?
Hva har de lyst til å falle ned på – og hva vil de unngå?
- Gå ut en dag det er skyet og se på skyene.
Hva ser skyene ut som?
Skriv et dikt eller en fortelling.
- Se på termometeret.
Hvor mange grader er det klokka 8?
Hvor mange grader er det klokka 18? Skriv svarene i boka di!
- Hvis det er snø ute, kan elevene
- gå på ski eller skøyter (krever utstyr)
- lage snøball-lykt, snøborg, snømann, «engel»
(Krever gode klær og kan ikke gjøres impulsivt)
- Se på bilder av ull som blir kardet, spunnet og vevd.
Aller best hvis man har saueull og kan vise hvordan det blir til garn.
- Klipp ut annonser for barneklær.
- Prøv å finne ting i forskjellig prisklasse som er tilnærmet like.
Diskusjon: Hva betyr mest, klesmerket eller funksjonen?
- Lag en liste over hva slags klær barn i vår del av verden har i dag.
Sett kryss over de tingene barn for 250 år siden ikke hadde.
Synge og leke
♫ Bæ, bæ lille lam
♫ Sol ute, sol inne
Lesetips
Astrid Lindgren og Ilon Wikland: Se, Marikken, det snør!
Thorbjørn Egner: Folk og røvere i Kardemomme by. Aktuelt kapittel: Om Tobias i tårnet
Elsa Beskow: Pers nye klær
Anne-Cath Vestly: Ole Aleksander får skjorte