Kopioriginal بدن من
Kopioriginal بدن من
Kopioriginal غذای سالم غير سالم؟
Kopioriginal حواس
Kopioriginal از رنگ ها استفاده كن
Kopioriginal حيوانى كه رنگ عوض مى كند
Kroppen min |
100–101 |
Sanser og farger |
102–103 |
For de yngste barna gjelder det å forenkle dette stoffet slik at det ikke blir for vanskelig. I Dari er det framfor alt ordene og forståelsen som er viktig. Ved siden av navnene på kroppsdelene forholder vi oss bare til de mest elementære begrepene om kropp. Så må læreren fylle på detaljer, avhengig av nivå.
Bakgrunnsstoff
En annen ting er at ansatte i skole og barnehage har et spesielt ansvar for å fange opp signaler fra barn som sliter. Varselsignalene kan være skader på kroppen, mangelfull påkledning eller hygiene, mye fravær – eller psykiske forhold som uro, aggressivitet og utagering, konsentrasjonsvansker, raske følelsesmessige svingninger, manglende sosial tilpasning, upassende ordbruk osv. Det kan dreie seg om omsorgssvikt, mishandling, overgrep eller reaksjoner etter traumer. Både gutter og jenter kan være utsatt for seksuelle overgrep, og det er viktig å være klar over at ofrene finnes helt ned i de yngste aldersgruppene. Barn som opplever slikt, vil ofte føle en sterk lojalitet overfor overgriperen, og redsel for å avsløre hva som skjer. Lærere og andre må være oppmerksomme på barnets ubevisste signaler om hjelp – og skolen er forpliktet til å sette i gang tiltak.
Innvandrerbarn
Barn som må tilpasse seg et nytt samfunn – enten de er flyktninger eller arbeidsinnvandrere – har økt risiko for problemer. Både de og foreldrene kan være preget av vonde opplevelser. De må ofte svinge mellom ulike kulturelle normer i og utenfor hjemmet, bl.a. ulike oppfatninger om kjønnsroller, familiemønstre og barneoppdragelse. Å snakke om kroppslige ting kan være tabubelagt i noen kulturer. Nøktern informasjon om hva som skjer med kroppen i puberteten, kan derfor være ekstra viktig for disse elevene. Et vanskelig emne å ta opp er kjønnslemlestelse. Omskjæring av jenter er forbudt i de fleste land i Europa, og var ukjent i Norge inntil for få år siden. Allikevel vet vi at noen av våre elever er blitt – og blir – utsatt for dette, bl.a. ved å bli sendt til foreldrenes hjemland. Foreldre som lar sine døtre gjennomgå dette, kan få fengselsstraff, men hovedintensjonen må være å gi hjelp og forhindre at det skjer. Ved mistanke må skoleledelse og helsevesen kobles inn.
Basiskunnskaper
- Cellene: Menneskekroppen består av mange millioner celler. Cellene trenger næring for at kroppen skal vokse og holde seg frisk.
- Skjelettet: Vi har rundt 200 små og store bein inne i kroppen. Skjelettet gjør at vi kan stå oppreist. Skjelettet trenger kalk (kalsium) for å holde seg sterkt.
- Musklene: Vi har tre typer muskler. Noen muskler arbeider helt av seg selv, f.eks. hjertet. Noen muskler er viljestyrte. Vi må bruke musklene, ellers blir vi slappe og svake.
- Hjertet: Hjertet pumper blodet rundt i kroppen. Blodet frakter næring til alle deler i kroppen.
- Lungene: Vi må ha oksygen for å leve. Når vi puster, kommer det oksygen ned i lungene.
- Huden: Huden beskytter hele kroppen. Huden har mange små porer som kan åpne og lukke seg. Følesansen sitter i huden. Huden inneholder et fargestoff som kalles pigment. Mørk hud har mye pigment, lys hud har lite. Pigmentet beskytter huden mot skade i sterkt sollys.
Tannhelse
Tannlegene har tidligere sett at barn fra Asia har dårligere tannhelse enn gjennomsnittet av norske barn. Riktig bruk av tannbørste og god munnhygiene bør nevnes, også at man ikke bør drikke annet enn vann etter kveldstannpussen. Bruk gjerne Thorbjørn Egners bok om Karius og Baktus.
Bruk kroppen – spis riktig
Det er mye fokus på overvekt og manglende kondisjon hos stadig yngre barn. Mange barn sitter mye stille foran pc og tv, og for mye fett og raske karbohydrater er en medvirkende årsak til overvekt. Fokuser på at kroppen er en fantastisk «maskin», og få elevene til å bli bevisste på hvordan de kan ta vare på den.
Snakk sammen
- Hva er sunn mat? (Grønnsaker, frukt, grovt brød, fisk)
- Hvorfor er melk og melkeprodukter viktig for tenner og skjelett? (Kalsium (kalk) er nødvendig for beinbygging.)
- Hvorfor skal vi bruke lite sukker? (Tomme kalorier, ikke næringsstoffer, fører til vektøkning.)
- I hvilke matvarer er det mye sukker? (Søtt syltetøy, brunost, søte frokostblandinger, kaker/kjeks, sjokoladepålegg, jus)
- Hvorfor er kokt potet sunnere enn pommes frites og potetgull? (Kokt potet er mager og inneholder vitaminer, det andre er kokt i mye olje og er kaloririke.)
- Hvorfor er det lurere å drikke vann enn saft, brus og jus? (Saft og brus har mye sukker, jus også, her holder det med 1 dl om dagen. Vann har ingen kalorier og ødelegger ikke tennene (lettbrus gir også etseskader))
- Vitaminer: Det står litt om vitaminer i ABP-delen, under bokstaven C.
- Hvorfor er det viktig at vi beveger oss og bruker kroppen? (Bruke musklene, trene skjelettet, trene hjerte og lunger, bli sterk og frisk)
Snakk sammen
Om syn
- Hva synes vi er pent eller stygt å se på?
- Hvor viktig er synssansen i trafikken?
Om hørsel
- Hva synes vi er pent eller stygt å høre på?
- Innestemmer og utestemmer
Om følesansen
- Hva synes elevene er godt å ta på?
- Om å fryse og å svette
Om luktesansen
- Hvilke lukter liker elevene best?
- Hva vi kan lukte i naturen – sommer, høst og vår?
Om smakssansen
- Hvilke smaker liker elevene best?
- Smaker de ikke liker – eller ikke er vant til.
Oppgavetips
- Øv navn på kroppsdeler.
Elevene går sammen to og to. Den ene sier et navn, og den andre peker.
- Gjør dette to og to.
En sitter ved pulten og løfter noen bøker.
Den andre kjenner på overarmen til den som løfter.
Hva skjer med musklene i armen?
- Finn pulsen på deg selv.
Hvor mange slag i minuttet?
- Løp en kort tur.
Kjenn hvordan hjertet slår før du løper – og etterpå.
- Bruk kroppsdeler til å måle med.
- Hvor mange tommer er blyanten din?
- Hvor mange fot er bordet ditt?
- Hvor mange skritt er klasserommet?
- Hvor mange favner er tavla?
- Bruk føttene!
- Kan du hinke?
- Kan du trippe?
- Kan du hoppe?
- Kan du trampe?
- – eller kan du bare gå?
- Lek sangleker, lek ute, gå turer.
– helst hver dag!
Rim og regler
Munnen din, hva gjør du med den
Synge og leke
♫ Hode, skulder, kne og tå
♫ Du har to øyne
Lesetips
Birte Svatun: Jeg vil vite! Kroppen
Balicevic, D.; Krasiniski, G.: Kroppen
Trond-Viggo Torgersen: Kroppen
Helen Taylor: Min første faktabok om sanser
Thorbjørn Egner: Karius og Baktus (finnes også som cd)
Farger
Ikke alle land har betegnelser på alle farger, slik som på norsk. Lydene og skrivemåten er vanskelig på en del av de norske fargeordene, så det kan være grunn til å øve litt ekstra på dem.
Snakk sammen
- Hvilke farger liker dere best? (skriv opp fargene på tavla)
- Hvorfor liker du nettopp den fargen?
- Finnes det guttefarger og jentefarger?
Til slutt: Lag hemmelig avstemning og se hvilken farge som vinner.
Oppgavetips
- Lag en oversikt over fargene på elevenes gensere/jakker (hvor mange har rød, blå, rosa, grønn, grå, gul osv.). Lag tabell!
- Øv uttale.
- Blå, brun, fiolett, grønn, gul, lilla, oransje, rosa, rød, svart, hvit
- Blått, brunt, fiolett, grønt, gult, lilla, oransje, rosa, rødt, svart, hvitt
- Skriv øveordene på lapper.
La elevene trekke lapper. En kamerat leser ordet, og en annen skriver på tavla.
Bytt roller.
- Diktat
Elevene kan diktere for hverandre, to og to: rødt, hvitt, blått, grønt, svart, gult, brunt
- Se på klassekameratene.
- Hvor mange har blå øyne?
- Hvor mange har brune øyne?
- Hvor mange har grå eller grønne øyne?
- Lag en oversikt på tavla.
Rim og regler
Farger
Gutten med den røde lua
Lesetips
Leo Lionni: Dyret med de mange fargene
Elsa Beskow: Tante Grønn, Tante Brun og Tante Fiolett