Hva skal jeg bli? – side 136–141

Kopioriginal چه كسى سر كار از چه چيزی استفاده مى كند؟

Hva skal jeg bli / Yrker / Likestilling 136–137 Forskjellige yrker 138–139
Yrker i Afghanistan 140–141

Vi presenterer en rekke yrker i Dari – og nye vil sikkert dukke opp under samtale med elevene. Et samfunn trenger ulike typer jobber for å fungere – og alle er avhengig av hverandre. Dette er et viktig moment å få fram. Et annet aktuelt tema er hva som skal til for å kvalifisere seg til forskjellig typer arbeid – og at gutter og jenter har samme muligheter. Et vesentlig poeng er å snakke om likestilling. Siden vi kan ha elever der slik tankegang er fremmed og uvant, bør vi bruke tid på dette.

Bakgrunnsstoff

I 1978 fikk Norge likestillingsloven, som gir like rettigheter og plikter uansett kjønn. Likestilling betyr at det ikke skal være forskjell på gutter og jenter. Noen liker ordet likeverd bedre enn likestilling. En del elever kommer fra kulturer der ordet likestilling er ukjent både i teori og, ikke minst, i praksis, og man må være oppmerksom på at for enkelte kan disse temaene føre til konflikt på hjemmebane. Elevene kan havne i et spenningsfelt mellom det de lærer i det norske samfunnet, og det samfunnssynet foreldrene er preget av. Særlig vil dette bli merkbart når elevene kommer i tenårene. Noen familier er redde for at barna blir «for norske» – og selv om foreldrene både ønsker og oppmuntrer til utdanning og yrkesvalg, kan det være vanskelig å godta at jenter/kvinner skal ha mulighet til å bestemme i eget liv på lik linje med gutter/menn.

Noen tall som viser hva kvinner i Norge har oppnådd:

1888: Kvinner fikk rett til selv å bestemme over pengene de tjente.
1913: Kvinner fikk stemmerett ved stortingsvalg.
1961: Norge fikk sin første kvinnelige prest.
1981: Norge fikk sin første kvinnelige statsminister.
1993: Norge fikk sin første kvinnelige stortingspresident.

Global tenkning: Det er nærliggende å tenke på gutter og jenters manglende muligheter andre steder i verden – ikke minst jenters rett til å bestemme over eget liv, skolegang, egne penger osv., men vi fokuserer ikke på det her.

Snakk sammen

  • Hva mener vi med ordet «likestilling»?
  • Hvorfor kjempet mange kvinner for likestilling?
  • Hva er det rimelig at et barn på din alder bør få lov til å bestemme hjemme – og hva bør de voksne bestemme?
  • Hva mener vi med at samfunnet trenger folk i alle yrker?
  • Hvem gjør hva hjemme hos deg? Synes du noe bør forandres?

Oppgavetips

  1. Gutteting – eller jenteting?
    Det er forskjell på gutter og jenter selv om mye er likt.
    De har ulike kropper, og de kan også tenke og oppføre seg forskjellig.
    Sett opp en liste over typiske «jenteaktiviteter» og typiske «gutteaktiviteter».
    Sammenlign med en venn. Har dere skrevet de samme tingene?
  2. Jobb sammen i gruppe. Sett opp en liste over hva jentene ønsker seg mest.
    Og gjør det samme for guttene. Hva er likt og hva er ulikt på de to listene?
  3. Reklame
    Se på reklame i aviser og blader.
    Er det typiske «guttereklamer» eller «jentereklamer»?
    Klipp ut og lim bildene på en «gutteplakat» og en «jenteplakat».
  4. Rollespill
    Lag et rollespill der en familie diskuterer arbeidspliktene hjemme.
  5. Lag liste
    Lag en liste over yrkene du vet om.
    Forsøk å sortere yrkene etter hvilken gruppe det er.
    Lag en overskrift til hver gruppe.
    Eksempel: helse, sikkerhet, utdanning, service osv.
  6. Drømmeyrket mitt
    Hvilket yrke kan du tenke deg som voksen?
    Finn ut mer om yrket på Internett, eller intervju en som har dette yrket.
    Besøk på politistasjonen
    Mange barn har i perioder lyst til å bli politi eller brannmann.
    • Bruk Internett og finn telefon og adresse til nærmeste politistasjon eller brannstasjon.
    • Spør om dere kan komme på besøk og intervjue noen som jobber der (læreren bør bli med).
    • Forbered besøket og lag spørsmål.
    • Skriv ned det dere får vite.
    • Presenter det dere har funnet ut, for de andre.
  7. Gjett yrke
    1. Det er to lag, A og B. En elev fra A-laget kommer fram og mimer et yrke som er oppgitt av læreren. De andre på laget prøver å gjette hvilket yrke dette er.
      Nestemann til å mime et yrke er en fra B-laget. Fortsett til alle har vært framme.
    2. Det er to lag, A og B.
      Lagene får utdelt papir og blyant og skal lage en lapp til hver på laget. På lappene skal det stå forskjellige yrker. Lappene fra A-laget legges i én eske, lappene fra B-laget i en annen. Lapper trekkes annenhver gang – og den som trekker, må spille det yrket som står på lappen, mens det andre laget gjetter. Neste gang er det motsatt.
      Det laget som klarer flest, har vunnet.

Synge og leke

♫ Det bor en baker

Lesetips

Blexbolex: Bilder av folk
Anne-Cath. Vestly: Aurora i blokk Z

Login