Etter skoletid – side 118–123

Kopioriginal سوال و جواب درباره ورزش

Kopioriginal آگاهى از طبيعت

Fritid i Afghanistan 118–119 Fritid i Norge 120–121
Ut på tur, aldri sur 122 Naturvett 123

Afghanistan og Norge er svært ulike når det gjelder barnas fritidstilbud. I Afghanistan er det mange barn som har ikke tilgang til skole, og de må jobbe. Norge er et av de beste landene for barn å vokse opp i, mens Afghanistan er et av de hardeste. Barnas aktivitet og fritid er ikke veldig organisert i Afghanistan.

Bakgrunnsstoff

I Afghanistan finnes det noen få kulturskoler med tilbud innen musikk, dans og drama. I Norge er det svært vanlig at barn og unge deltar i korps eller i en eller annen form for idrett. Dette er ikke så vanlig i Afghanistan. I Norge må man gjerne betale for at barna skal få være med på fritidsaktiviteter – og ofte vil foreldre delta i dugnad for å hjelpe foreningen økonomisk. Dugnad er et typisk norsk fenomen der man jobber gratis for å samle inn penger til den felles aktiviteten. Kakelotteri og loppemarked er vanlige dugnadsaktiviteter.

Svømming

Mange steder får elever svømmeundervisning, og myndighetene har nå begynt å fokusere enda mer på dette fordi det viser seg at langt fra alle barn lærer å svømme. Vi har også registrert at barn fra andre kulturer ofte ikke kan svømme, noe som har ført til flere tragiske ulykker. Forklar elevene – og de foresatte – hvor viktig det er å beherske svømming.

Naturvett og allemannsrett

I Norge har alle rett til å ferdes ute i skog og mark, men vi kan ikke gå over åkrer og gjennom hager. Denne allemannsretten er viktig, likevel er det noen få begrensninger som elevene bør kjenne til. Elevene må også lære å håndtere søppel. Til dette trenger de kunnskap om kildesortering – og ofte er barn flinkere enn voksne når de først lærer hvordan det gjøres. Det er viktig å bruke tid på å snakke om disse tingene og koble det til tenkning om klima, kanskje det viktigste av alle emner. www.natursekken.no (allemannsretten/friluftsloven)

Ut på tur!

I en stillesittende hverdag der barn ofte ikke har mulighet til frilek ute, er det all grunn til å bruke naturen som en alternativ læringsarena. La barna gå, la dem bli varme og svette, la dem snuse, se og lytte til ting i naturen. Noe av det viktigste elevene må lære, er at de aldri må legge i vei på egen hånd uten å gi beskjed. Likedan må de lære hvordan de skal ferdes i naturen, enten de er i skogen, på fjellet eller til vanns. Det dreier seg både om naturvett og sikkerhet. Norge har utarbeidet spesielle regler for ferdsel i fjellet og ved sjøen.

Fjellvettregler: www.fjellvett.com
Sjøvettregler: www.blowmaritime.no/sjovettreglene

Snakk sammen

  • Hvorfor må det være regler for hva vi kan gjøre i naturen?
  • Hvorfor kan vi ikke bare kaste fra oss søppel hvor vi vil?
  • Hvordan sorterer vi søppel?
  • Hva er en gjenbruksstasjon?
  • Hva slags søppel skal vi være forsiktige med?
  • Hva er spesialavfall?

Oppgavetips

  1. Bruk Internett.
    Les om allemannsretten: www.aktivioslo.no/info/allemannsrett
  2. Bruk Internett.
    Lag plakat!
    • Skriv ned de viktigste punktene i allemannsretten.
    • Dekorer plakaten med utklipp eller tegninger.
    • Heng den på veggen.
  3. Tur i skogen / se etter dyrespor
    Det er spennende å se etter dyrespor og andre tegn etter dyr i skogen. Sportegn kan være avtrykk etter en fot, en halvspist kongle, en fjær, avspist bark osv.
    • La elevene komme med tanker om hva tegnene forteller.
    • Tilbake i klassen kan elevene tegne det de har sett og/eller skrive en fortelling om det som har skjedd i skogen.
    • Bruk Internett til å finne ut mer om dyrene dere har funnet spor av.
  4. Gamle klær
    Elevene har kanskje gamle klær eller leker som ikke er i bruk?
    Skriv en liste over ting som det er mulig å gi til loppemarked eller til mindre barn.
  5. Sjekke søppelkasse
    Tøm søppelkassa i klasserommet. Finn ut om noe burde vært sortert bort som spesialavfall, papiravfall, matavfall, plastavfall eller glass og metall. Bruk engangshansker!
    • Skriv en liste – og snakk om hva dere fant.
  6. Unngå søppel
    Ta med tom emballasje for noen vanlige varer dere har kjøpt i dagligvarebutikken.
    Hvordan kunne dette vært pakket inn slik at det ikke ble søppel etter at innholdet var brukt opp?
    1. Lag forslag for enklere innpakning.
    2. Hvis dere har tid, kan dere lage reklame for de nye innpakningsmetodene.

Synge og leke

♫ Jeg gikk en tur på stien
♫ Ta den ring og la den vandre

Lesetips

Stina Johansson: Rundt i naturen 1 – sammen med barna
Stina Johansson: Rundt i naturen 2 – sammen med barna
Josep Palau i Orta: La planeten leve. I boka er det fire emner:

  1. Skogen forsvinner
  2. Hva gjør vi med jorda?
  3. Når naturen truer
  4. Ta vare på alt som lever

Login