Friminutt | 90–91 | En bestevenn | 92–93 |
Noen barn gruer seg til friminuttene – og til skoleveien. Det kan foregå mye blant elevene som de voksne ikke får med seg. Derfor satser norsk skole mye på å motvirke mobbing.
Alle lærere har et ansvar for å merke seg om slike ting er på gang. Mobbing kan være både psykisk og fysisk; det kan skje åpent eller i det skjulte. Det kan være å bli sparket eller slått, dyttet eller spyttet på, bli kalt stygge ting, bli utestengt fra lek og sosialt samvær eller bli fratatt skolesaker eller leker.
Et stort problem i den senere tid er mobbing på mobil og sosiale medier: stygge sms-er, hatmeldinger og sjikanerende bilder som kan ødelegge personer og føre til destruktive handlinger. Noen ganger kan det være vanskelig å skjelne mellom erting og mobbing. Mobbing foregår gjerne over tid og retter seg mot én bestemt person eller gruppe. Mobbing kan skje mellom enkeltbarn eller grupper som plager enkeltbarn eller andre grupper. Vi skal heller ikke glemme at det kan være voksne som utsetter enkeltbarn eller grupper for mobbing.
Noen barn har en bestevenn, noen er venner med alle, mens andre strever med å knytte seg til noen. Som lærer er det viktig å være både klok og lyttende når slike ting kommer på tale. Iblant kommer slike ting til overflaten i forbindelse med bursdagsfeiringer. Selv om dette tilhører den private sfære, kan det virke inn på elevenes sosiale liv og det som skjer i klasserommet. Mange klasser tar opp bursdagsfeiring på foreldremøter og blir enige om regler for dette. Nyinnflyttede foreldre i Norge kan føle seg usikre på hvordan slike ting foregår, og vil kanskje spørre læreren om råd når barna blir invitert i bursdag. En gyllen regel gjelder: Man deler ikke ut invitasjoner i klassen og utelater én eller to elever! Det oppleves sårende for den/dem som ikke blir bedt. Men selvsagt er det lov å be bare noen få, men da deler man ikke ut invitasjoner i klassen. Det er også viktig å huske at feiring er frivillig!
Her er noen «kjøreregler».
Det bør stå navn, adresse og telefonnummer til bursdagsbarnet. Klokkeslett for start og slutt bør også stå. Det er viktig at barna kommer og hentes til rett tid.
Vanligvis feires bursdager hjemme. Noen tar med barna på hamburgerrestaurant, lekeland eller lignende. Da skal dette skal stå på invitasjonen.
De fleste bursdager varer 2–3 timer. Klokkeslett skal stå på invitasjonen.
Foreldre må bringe og hente sine barn til avtalt tid.
Man pynter seg litt – avhengig av hvor man skal være og hva som skal skje.
50 kroner eller en tilsvarende liten ting er vanlig. Foreldrene i klassen er ofte blitt enige om dette. Et lite bursdagskort hører med. Vi sier «Gratulerer med dagen!»
Pizza, pølser eller hamburger er vanlig, gjerne med kake eller is etterpå. Og brus!
Man må gi beskjed hvis et barn trenger spesiell mat pga. allergi, sykdom eller religion.
De voksne i vertskapet har ansvar for å passe på alle barna.
Om mobbing
Om bestevenner
Om bursdager
Les historien nedenfor høyt to ganger og be elevene fortelle den med egne ord.
At hunden har kald nese, skriver seg fra reisen med Noahs ark.
Det hadde falt ut en kvist i en av plankene i arken, så det ble et hull.
Vannet begynte å strømme inn. Da tok Noah hunden og satt nesa hans i hullet.
Nesa passet akkurat. Slik måtte hunden stå til arken kom på tørt land.
Men etter den reisen fikk hunden kald nese.
(Sagn fra Telemark)
Venner
♫ Hurra for deg som fyller ditt år
A.A. Milne: Ole Brumm
Thorbjørn Egner: Thorbjørn Egners lesebøker 1: Tordenvær (om Ola-Ola og hesten Blakka)
Jørgen Moe: I brønnen og i tjernet. Kapitlet om Viggo Viking og hunden Alarm
Astrid Lindgren: Mio, min Mio
Inger Næss: Barnas dyrebok
Marit Nicolaisen: Svein og rotta-bøkene
Elaine Mills: Kosedyrsykehuset
Elsa Beskow: Tante Bruns fødselsdag