Det er godt å ha venner – side 90–93

Kopioriginal در مورد نام

Kopioriginal يک دوست خوب

Friminutt 90–91 En bestevenn 92–93

Noen barn gruer seg til friminuttene – og til skoleveien. Det kan foregå mye blant elevene som de voksne ikke får med seg. Derfor satser norsk skole mye på å motvirke mobbing.

Alle lærere har et ansvar for å merke seg om slike ting er på gang. Mobbing kan være både psykisk og fysisk; det kan skje åpent eller i det skjulte. Det kan være å bli sparket eller slått, dyttet eller spyttet på, bli kalt stygge ting, bli utestengt fra lek og sosialt samvær eller bli fratatt skolesaker eller leker.

Bakgrunnsstoff

Et stort problem i den senere tid er mobbing på mobil og sosiale medier: stygge sms-er, hatmeldinger og sjikanerende bilder som kan ødelegge personer og føre til destruktive handlinger. Noen ganger kan det være vanskelig å skjelne mellom erting og mobbing. Mobbing foregår gjerne over tid og retter seg mot én bestemt person eller gruppe. Mobbing kan skje mellom enkeltbarn eller grupper som plager enkeltbarn eller andre grupper. Vi skal heller ikke glemme at det kan være voksne som utsetter enkeltbarn eller grupper for mobbing.

Hvordan oppdage mobbing blant elever?

  • Åpne mobbesituasjoner er lettest å se og gripe fatt i.
  • Den skjulte mobbingen er alvorlig og vanskeligere å få tak i.
  • Å bli mobbet er ofte forbundet med skam, og det kan være vanskelig for barnet å snakke om det. Barnet kan derfor nekte for at det blir mobbet, fordi det er redd for konsekvenser og represalier – og enda mer mobbing.

Hva gjør de voksne?

  • Barn som blir mobbet, har rett på beskyttelse.
    Det kreves mye av voksne i slike situasjoner.
  • Ved mistanke om at et barn eller en gruppe blir mobbet, skal det tas opp med nærmeste overordnede umiddelbart. Det er viktig å trekke inn ledelsen ved skolen for å drøfte hva man skal gjøre. Det finnes ingen fasit, men man kan bruke noen av de samme løsningsmodellene som ved konflikthåndtering. Mange skoler har strategier for dette, og mange har undervisningsopplegg for å forebygge mobbing.
  • Når man jobber med mobbeproblematikk, er det viktig at flere voksne er sammen om å løse situasjonen. Da står ingen alene, og den som er utsatt for mobbing, vil ha flere voksne å gå til.

Om bestevenner og bursdagsfeiringer

Noen barn har en bestevenn, noen er venner med alle, mens andre strever med å knytte seg til noen. Som lærer er det viktig å være både klok og lyttende når slike ting kommer på tale. Iblant kommer slike ting til overflaten i forbindelse med bursdagsfeiringer. Selv om dette tilhører den private sfære, kan det virke inn på elevenes sosiale liv og det som skjer i klasserommet. Mange klasser tar opp bursdagsfeiring på foreldremøter og blir enige om regler for dette. Nyinnflyttede foreldre i Norge kan føle seg usikre på hvordan slike ting foregår, og vil kanskje spørre læreren om råd når barna blir invitert i bursdag. En gyllen regel gjelder: Man deler ikke ut invitasjoner i klassen og utelater én eller to elever! Det oppleves sårende for den/dem som ikke blir bedt. Men selvsagt er det lov å be bare noen få, men da deler man ikke ut invitasjoner i klassen. Det er også viktig å huske at feiring er frivillig!

Her er noen «kjøreregler».

Hva skal stå på invitasjonen?

Det bør stå navn, adresse og telefonnummer til bursdagsbarnet. Klokkeslett for start og slutt bør også stå. Det er viktig at barna kommer og hentes til rett tid.

Hvor er selskapet?

Vanligvis feires bursdager hjemme. Noen tar med barna på hamburgerrestaurant, lekeland eller lignende. Da skal dette skal stå på invitasjonen.

Hvor lenge varer bursdagsfeiringen?

De fleste bursdager varer 2–3 timer. Klokkeslett skal stå på invitasjonen.
Foreldre må bringe og hente sine barn til avtalt tid.

Hva har man på seg?

Man pynter seg litt – avhengig av hvor man skal være og hva som skal skje.

Har man med gave – og hva skal den koste?

50 kroner eller en tilsvarende liten ting er vanlig. Foreldrene i klassen er ofte blitt enige om dette. Et lite bursdagskort hører med. Vi sier «Gratulerer med dagen!»

Hva slags mat serveres?

Pizza, pølser eller hamburger er vanlig, gjerne med kake eller is etterpå. Og brus!
Man må gi beskjed hvis et barn trenger spesiell mat pga. allergi, sykdom eller religion.

Blir barna passet på?

De voksne i vertskapet har ansvar for å passe på alle barna.

Snakk sammen

Om mobbing

  • Hvorfor er noen så fæle til å plage andre?
  • Er du blitt ertet eller plaget noen gang?
  • Er det forskjell på erting og mobbing?
  • Hva gjør du hvis du ser noen som blir mobbet?

Om bestevenner

  • Hvordan ønsker vi at en bestevenn skal være? (Bruk adjektiver.)
  • Hva er en god venn for deg?
  • Hvordan kan du være en god venn?
  • Hvordan kan du være venn med et dyr?

Om bursdager

  • Forskjellige måter å feire på.
  • Hvem kommer til deg på bursdagen din?
  • Hva sier man til den som har bursdag?
  • Hvordan oppfører man seg til bords?
  • Hva sier man når man går hjem etter et selskap?

Oppgavetips

  1. Tegn et dyr du er glad i.
  2. Skriv navn på dyr du vet om.
  3. Fortell om et dyr du kjenner.
  4. Skriv noe vi kan si til en hund, f.eks. flink hund, sitt, fillebikkje og lignende.
  5. Gjenfortell en fortelling (Hvorfor hunden har kald nese).

Les historien nedenfor høyt to ganger og be elevene fortelle den med egne ord.

Hvorfor hunden har kald nese

At hunden har kald nese, skriver seg fra reisen med Noahs ark.
Det hadde falt ut en kvist i en av plankene i arken, så det ble et hull.
Vannet begynte å strømme inn. Da tok Noah hunden og satt nesa hans i hullet.
Nesa passet akkurat. Slik måtte hunden stå til arken kom på tørt land.
Men etter den reisen fikk hunden kald nese.

(Sagn fra Telemark)

  1. Lag bursdagsselskap.
    1. Finn ut hvem som er «bursdagsbarnet».
    2. Skriv invitasjoner til alle i gruppa.
    3. Dekk et koselig bord.
    4. Lag bordkort.
    5. Øv på bursdagssangen.
    6. Finn på noen morsomme leker.
    7. Bli enige om servering.
      (f.eks. oppskåret frukt/grønt og vann/saft eller pynte en bløtkake)
  2. Rollespill om mobbing – se Dari

Rim og regler

Venner

Synge og leke

♫ Hurra for deg som fyller ditt år

Lesetips

A.A. Milne: Ole Brumm
Thorbjørn Egner: Thorbjørn Egners lesebøker 1: Tordenvær (om Ola-Ola og hesten Blakka)
Jørgen Moe: I brønnen og i tjernet. Kapitlet om Viggo Viking og hunden Alarm
Astrid Lindgren: Mio, min Mio
Inger Næss: Barnas dyrebok
Marit Nicolaisen: Svein og rotta-bøkene
Elaine Mills: Kosedyrsykehuset
Elsa Beskow: Tante Bruns fødselsdag

Login