Vi teller – side 78–79

Kopioriginal ما مى شماريم

Tall kan være gøy! Elevene har bruk for tall hele tiden, og det er viktig for tospråklige elever å lære seg de norske tallene. Selve tallforståelsen jobbes det med i mattetimene, mens vi her kan øve på selve tallordene. Rytme og utenatlæring kan være til god hjelp for mange, så her er det bare å sette i gang. Man bør heller ikke tro seg ferdig med tallene etter en rask gjennomgang, men bruke alle anledninger til å la elevene si tall, f.eks. sidetall, lese opp tallsvar osv. For å bli gode må vi øve om og om igjen!

Elevene bør også øve på å skrive tallene på dari. De kan bruke Hindi tall i MS Word.

Oppgavetips

  1. Elevene kan jobbe i grupper og drive med spill som krever bruk av tall.
  2. Skriv tallene i riktig rekkefølge. Bruk bokstaver.
    6 3 1 2 4 7 5 8
  3. Skriv bokstaver for hvert tall (norsk alfabet), og løs koden:
    (A = 1, B = 2, C = 3, D = 4 … osv.)
    19-25-14-7 5-14 19-1-14-7 (SVAR: Syng en sang)
  4. Skriv «Ei reveregle» på pc.
    Skriv tallene med bokstaver. Tegn til!
  5. Skriv tallene i riktig rekkefølge. Bruk bokstaver.
    14 10 11 13 15 12 16
  6. Ta med kassalapper etter matvarehandel.
    Les opp vareslag og priser for hverandre.
  7. To og to kaster ball sammen. Tell hvor mange ganger de klarer å ta imot ballen.
    Hver gang noen mister ballen, må de begynne å telle på nytt.
    Alternativ: Elevene kan stå i ring med litt mellomrom mellom hver.

Tallgåter

  1. Alene er jeg ikke noe. Sammen med andre blir jeg stor. Hvem er jeg?
    SVAR: Null
  2. Når blir en pluss en tre?
    SVAR: Når lommeregneren har gått i stykker.

Rim og regler

Telleregle
Ellinga, vellinga vatlandsguten

Synge og leke

♫ I bakvendtland

Lesetips

Eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti

Login