Gamle dager i Afghanistan – side 142–149

Kopioriginal خراسان بزرگ

Afghanistans historie 142–145 Valg i Afghanistan / President og parlament 143–147
Menneskerettigheter i Afghanistan 148–149

Det kan være vanskelig å snakke om Afghanistans historie. Navnet Afghanistan stammer fra nyere tid, og historien til områdene som nå ligger innenfor landets grenser, er innviklet og tragisk. Folkene her har vært utsatt for folkemord, slaveri og stadige kriger om jord og identitet. I våre dager er landet preget av borgerkrig og stor uenighet om hva som skal være Afghanistans felles, nasjonale identitet. Det finnes ikke noe eksakt oversikt over folketallet, og all statistikk er basert på estimater. Regjeringen har flere ganger varslet at de skal gi alle statsborgere nasjonalt identitetskort, men på grunn av uenighet blant politikerne har det, per januar 2016, ennå ikke blitt innført.

Bakgrunnsstoff

Dagens grense mellom Afghanistan og Pakistan ble tegnet i en avtale mellom Abdur Rahman Khan og Henry Mortimer Durand fra Storbritannia. Avtalen som er kjent som The Durand Line Agreement, ble signert den 12. november 1893. Siden det har landet hatt dagens grenser.

I Dari har vi valgt å fokusere på kongeriket Kushan, som har en klar historie. Det var et velordnet, sivilisert samfunn, og rikets historie, som inkluderer silkeveien og Buddha-statuene i Bamiyandalen, er godt dokumentert. I tillegg tar vi for oss valgsystem, president, parlament og menneskerettigheter i dagens Afghanistan.

Snakk sammen

Historie, årstall og storpolitikk kan være vanskelig å forstå for barn.
Derfor kan det være lurt å snakke om en del begreper.

  • Hvorfor er kommunikasjon viktig?
  • Sammenlign de gamle kommunikasjonsmåtene med kommunikasjonsmidlene nå.
  • Kan vi sammenligne kongeriket Kushan med Kongeriket Norge?
  • Er silkeveien veldig lang?

Oppgavetips

Bruk Internett.

  1. Finn informasjon om Buddha-statuene i Bamiyandalen, Silkeveien og kongeriket Kushan.
  2. Finn et kart over Silkeveien på nettet.
  3. Skriv ned navnet landene Silkeveien gikk gjennom.
  4. Finn et kart over kongeriket Kushan på nettet.
  5. Skriv ned navnet på alle landene som utgjør området som var kongeriket Kushan.
  6. Finn flere bilder av Buddha-statuene i Bamiyandalen.
  7. Tegn Buddha-statuene, og fargelegg dem.
  8. Buddha-statuene ble ødelagt av Taliban i 2001. Snakk med elevene om dette.

Login